در مقاله افزایش تمرکز می‌خوانید

  • تمرکز چیست؟
  • نداشتن تمرکز چه بلایی سر ما می‌آورد؟
  • راهکارهای افزایش تمرکز ( 22 تکنیک فوق العاده برای افزایش تمرکز )
  • برای افزایش تمرکز چه بخوریم ؟

فکر می‌کنم شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، خیلی شوق و ذوق داشته باشید برای افزایش تمرکز خودتان! پس خیلی معطلتان نمی‌گذارم. بعد از تعریفی مختصر از افزایش تمرکز، به سراغ بیان این 22 تکنیک فوق العاده خواهیم رفت…تمرکز

حتماً بخوانید: راهکارهای تقویت حافظه

تمرکز چیست؟

تمرکز به فرآیند حفظ و نگهداری حواس و توجه به روی یک موضوع خاص گفته می‌شود.

تمرکز  همان توانایی انجام یک کار خاص در لحظه است، به جای این که از یک موضوع به موضوع دیگر پریده و توجه، وقت و انرژی خود را از بین ببریم. در حالت تمرکز، تمام توجه فرد بر روی یک فکر و ایده خاص است و چیزهای دیگر را فراموش می‌کند. در این لحظه، ذهن کاملا متمرکز شده و تنها یک فکر واحد مغز را اشغال می‌کند. تمام انرژی ذهن بر روی یک فکر جمع می‌شود.‌

توانایی فرمان دادن به ذهن و کنترل کردن تمرکز به حالت عادی در اکثر مردم وجود ندارد و نیاز به آموزش و تمرین دارد. انسان نمی‌تواند هر لحظه که می‌خواهد، به ذهنش دستور دهد که بر روی سوژه ای خاص تمرکز کند. با این حال، تمرکز کردن یکی از فعالیت های رایج انسان ها است و تقریباً هر روز برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما بیشتر حالت خودانگیز و کنترل نشده دارد.

تمرکز واقعی

یا تا کنون به بچه ها در هنگام بازی کردن توجه کرده اید؟ آن ها حتی صدای شما را هم نمی‌شنوند! چنان غرق در بازی می‌شوند که هر چیز دیگری در دنیا را در آن لحظات فراموش می‌کنند.

وقتی مشغول مطالعه یک کتاب جذاب هستید، صدای فریاد مردم را نمی‌شنوید. حتی اگر کسی شما را صدا کند، متوجه نمی‌شوید. اطراف خود را به کلی فراموش می‌کنید و هیچ درکی از زمان ندارید. این حالت در مواقع دیگر نیز اتفاق می‌افتد: هنگام نوشتن نامه، تماشای فیلم، بازی شطرنج یا هنگام انجام هر کار دیگری که برایتان جذاب است. این مثال ها نشان می‌دهند که رسیدن به حالت توجه متمرکز امری دست یافتنی و محتمل است.

با این حال، تمرکز  واقعی چیز متفاوتی است. تمرکز یک فرآیند آگاهانه و عمدی است که طی آن فکرتان را به صورت ارادی، در هر لحظه که بخواهید و بر روی هر موضوعی که بخواهید، به مدت مشخصی و نه فقط برای چند لحظه، متمرکز می‌کنید. تمرکز حواس توانایی متمرکز کردن ذهن نه فقط بر روی چیزها و موضوعات دلچسب و جذاب مورد علاقه تان، بلکه بر روی کارها و وظایف، مطالعات و چیزهای خسته کننده و غیر جذابی است که مجبور به انجامشان هستید.

عوامل برهم زدن تمرکز

در برهم زدن تمرکز حواس دو عامل درونی و بیرونی نقش دارند:

عامل درونی:

یادآوری خاطرات و اتفاقاتی که برای شما پیش آمده است.

تجزیه و تحلیل مسائل و رویداد های زندگی همه جزء عوامل دورنی حواس پرتی هستند.

عوامل بیرونی:

سر و صدا های که از اطراف به گوش شما می‌رسد و یا عوامل محیطی جزء عوامل بیرونی برهم زدن تمرکز محسوب می‌شوند.

نداشتن تمرکز چه بلایی سر ما می‌آورد

کاهش بهره وری اولین و شاید مهم ترین اثر نداشتن تمرکز است. وقتی ما در کاری که معمولاً یک ساعته به پایان می‌رسد متمرکز نیستیم، آن کار ممکن است تا 3 ساعت به طول بیانجامد و قسمت بد ماجرا اینجاست که تحقیقات خانم گلوریا مارک (Gloria Mark) نشان داده که وقتی ما تمرکز خود را از دست میدهیم،حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره به دست آید و بتوان بر کار اصلی خود دوباره تمرکز کرد.

بنابراین این موضوع باعث هدر رفتن بسیار زمان ، انرژی و بهره وری ما خواهد شد. مشکلات دیگری مثل کاهش خلاقیت، عدم توانایی حل مسائل و در نهایت نرسیدن به موفقیت را می‌توان اثرات دیگر ناشی از نداشتن تمرکز دانست.

راهکار های افزایش تمرکز

1. به طور منظم به “فضای سبز” بروید

طبیعت می‌تواند درست همان چیزی باشد، که یک پزشک تلاش می‌کند و دستور العمل هایی را ایجاد می‌کند تا سطح تمرکز شما بالا ببرد و یا بهبود ببخشد.

تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در طبیعت، فضاهای سبز به توسعه و رشد مغز کودکان کمک بسیاری می‌کند.

یک مطالعه بیان کرده است، کودکانی که بین سنین ۴ تا ۷ سالگی بودند و بیشتر در فضای سبز قرار داشتند در مقایسه با دیگر کودکان، قدرت تمرکز بهتری داشتند. این نتایج، اهمیت گسترش فضاهای سبز شهری را بیان می‌کند که برای حفظ سلامت کودکان و تقویت توانایی‌ها بسیار مهم است.

افزایش قدرت تمرکز در فضای سبز، در کودکی متوقف نمی‌شود. تحقیقات نشان داده اند که وجود فضا‌های سبز در دانشگاه‌ها و محل کار‌ها می‌تواند در توانایی تمرکز افراد آن مجموعه نیز تاثیر گذار عمل کند.